Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Sverige blir global HBTQ-förebild

Regeringen satsar pÄ en genomgripande kompetenshöjning pÄ utrikesdepartementet inklusive ambassaderna.

BistÄndet till hbtq-personer krÀver stor försiktighet sÄ att mÀnniskors sÀkerhet inte förvÀrras eller bidrar till ett bakslag. DÀrför vÀssar regeringen nu arbetet och satsar pÄ en genomgripande kompetenshöjning pÄ utrikesdepartementet inklusive ambassaderna. I detta arbete kommer RFSL att involveras. Vi ska ta fram ett nytt ramverk för bistÄndets inriktning och en skrivelse för mÀnskliga rÀttigheter, demokrati och rÀttstatens principer i utrikes­politiken som bÄda ska lÀmnas till riksdagen 2016. Inom ramen för detta arbete ska vi under hösten bjuda in organisationer och andra relevanta aktörer för att se hur Sverige bÀst bidrar till att göra slut med begrÀnsande normer och hur vi bÀst stÀrker hbtq-personers möjlighet att leva ett liv i frihet.

Foto: Per Pettersson (cc by 2.0)

Sverige ska bli global hbtq-förebild (regeringen.se)

Publicerad: 17 okt 2015

I samma Àmne

–

Ny personalnÀmnd pÄ plats

SkÄne lÀn
Region SkÄnes första personalnÀmnd sÀtter fokus pÄ personalen, lÄngsiktig kompetensförsörjning och regionens likarÀttsfrÄgor.

Regeringen stÀrker arbetet för humanitÀra frÄgor

I ett lÀge dÀr 60 miljoner mÀnniskor i vÀrlden Àr pÄ flykt och 130 miljoner i behov av humanitÀr hjÀlp stÀrker regeringen bistÄndet för att hjÀlpa nödstÀllda.

Swedfund blir progressiv klimatfinansiÀr

Statliga Swedfund fÄr ett kapitaltillskott pÄ 400 miljoner för att möjliggöra ytterligare investeringar inom miljö- och klimatomrÄdet i utvecklingslÀnder.