√Ėverraska mig!

Solenergin byggs ut

Linköping ökar takten för installationer av solcellsanläggningar och är den kommun i Sverige som producerar mest solel.

Link√∂pings kommun har de senaste √•ren gjort en rad medvetna satsningar p√• solenergi. En av dem √§r att ta bort avgiften p√• bygglov f√∂r installation av solpaneler. Kommunen bist√•r ocks√• med r√•dgivning f√∂r den som vill skapa sin egen solel. De kommunala bolagen var tidiga med att investera i solceller p√• offentliga byggnader och har underl√§ttat mikroproducenters anslutning till n√§tet. Under 2015 lanserade Link√∂pings kommun ‚ÄĚSolkartan‚ÄĚ, som √§r en webbtj√§nst som visar hur l√∂nsamt det √§r att producera solel p√• tak i de centrala delarna av staden.

Och framg√•ngsresan forts√§tter, n√§r nu Link√∂ping utvecklar solkartan f√∂r landsbygden. √Ąven en utredning f√∂r att titta p√• m√∂jligheterna att installera solceller p√• skoltak √§r tillsatt av den politiska majoriteten d√§r MP ing√•r. Detta som ett led i st√§rkt milj√∂arbete inom kommunens verksamheter. Under 2016 presenteras ocks√• en solelsstrategi, som ska g√∂ra Link√∂ping √§nnu b√§ttre p√• solel.

Miljöpartiet i Linköping driver på för att nå målet om ett koldioxidneutralt Linköping år 2025. Ett sätt att nå dit är att kraftigt investera i förnybar energi. Så ökar kommunen markant takten för installationer av solcellsanläggningar på lämpliga tak.

Titta på solkartan för Linköping (linkoping.se)

Publicerad: 04 mars 2016
√Ąndrad: 26 okt 2016

Nära Linköping

√Ąldreomsorgen rustas upp

Linköping
Förstärkt bemanning och ökad trygghet och kvalitet inom äldreomsorgen i Linköpings kommun.

Musikprojektet El Sistema

Linköping
Det sociala musikprojektet El Sistema startar i ännu en kommun. Nu ska unga i Linköping få chansen att ta del av den klassiska kulturen, vilket Miljöpartiet länge drivit.

Samordnad varudistribution

Linköping
För att minska klimatpåverkan och skapa tryggare trafikmiljö vid skolor inrättar Linköpings kommun en distributionscentral för samordning av varuleveranser till kommunens olika verksamheter.

50 procent energieffektivisering

Den bästa energin för miljön är den som inte behövs. Sverige får nu ett nytt ambitiöst energimål - 50 procent effektivare energianvändning till 2030.

25 miljarder till milj√∂ och klimat ‚Äď rekord i milj√∂budget

Regeringen har höjt miljöbudgeten med 73 procent jämfört med när alliansen regerade.

√Ąnnu en landstingsbyggnad uppn√•r h√∂gsta milj√∂kraven

Uppsala län
Landstinget har för andra gången uppnått Miljöbyggnad Guld för en nyproducerad fastighet.