Södra Hällarna blir kommunalt naturreservat

Efter en lång politisk strid är nu Södra Hällarna i Visby ett kommunalt naturreservat. Det före detta militära området har blivit ett strövområde med stor artrikedom och unika naturvärden.

I maj 2016 invigs Södra Hällarna som kommunalt naturreservat. Det natursköna strövområdet strax söder om Visby har gjorts tillgängligt och har på kort tid blivit populärt och välbesökt. Numer väcks besökarens nyfikenhet av välkomstportaler, skyltar och stigar som leder förbi en lammhage, över restaurerade alvarmarker, genom en djungel av murgröna och vidare ner till stranden.

Genom regionens försorg har trappor och bänkar installerats. Åtgärderna förtar inte naturupplevelsen utan förstärker istället områdets attraktionskraft.

De borgerliga partierna på Gotland ville exploatera området och bygga både bostäder och en arenahall. Tack vare ett folkligt engagemang och ett rödgrönt samarbete, i vilket Miljöpartiet varit tongivande, kunde planerna stoppas.

Foto: Jimmy Guo (CC by-nc 2.0)

Publicerad: 10 maj 2016

Nära Gotland

Våtmarker kring dricksvattentäkter

Gotlands län
Vattenbristen på Gotland är akut. Ett återskapande av våtmarker i närheten av drickvattentäkter är ett viktigt steg och nu inleds arbetet i samarbete med myndigheten SGU.

Färre tonårsaborter på Gotland

Gotlands län
Gotland har länge legat högt vad det gäller tonårsaborter. Under de senaste åren har trenden vänt och antalet minskat kraftigt från 48 till 30 per år.

Mer vegetarisk mat i skolorna

Gotlands län
Sedan fyra år serveras mer vegetarisk mat i de gotländska skolorna. Minst en dag varannan vecka måste eleverna bjudas på en helvegetarisk måltid.

Sveriges Miljöbästa kommun

Västerås
Aktuell Hållbarhet har idag presenterat 2016 års miljörankning av Sveriges kommuner, etta ligger Västerås, där MP är med och styr för tredje mandatperioden i rad.

Region Gävleborg går med i Sveriges Ekokommuner

Gävleborgs län
Region Gävleborg går med i Sveriges Ekokommuner. Miljöpartiet har drivit att Gävleborg ska gå med i Sveriges Ekokommuner sedan 2013 – ett förslag som nu blir verklighet.

Fyra nya naturreservat

Stockholm
Stockholms gröna värden ska värnas – dels för att staden ska fortsätta vara trevlig att bo i men också för att behålla den biologiska mångfalden. Därför inrättas under mandatperioden minst fyra nya naturreservat.