Skatteflykt försvåras

MP i Europaparlamentet har sett till att skatteflykt försvåras. En ny lag röstades igenom i EU-parlamentet i juli.

MP i Europaparlamentet har sett till att skatteflykt försvåras. En ny lag som ska försvåra skatteflykt röstades igenom i EU-parlamentet under sessionen i Strasbourg i juli. Lagförslaget stärker öppenhet och transparens i företagsredovisningar och täpper till kryphål skattesystemet. Alla stora bolag blir tvungna att redovisa hur mycket skatt de betalar i varje land. Det är framför allt det faktum att företagen tvingas redovisa per land som gör det enklare att spåra skattesmitning.

Foto: Reynermedia, www.SeniorLiving.Org (cc by 2.0)

Skatteflykt försvåras (mp.se)

Publicerad: 17 okt 2015

Finansinspektionen prioriterar hållbar utveckling

Den finansiella sektorn möter en rad utmaningar och nya risker i och med klimathotet. Nu blir hållbar utveckling ett prioriterat område för Finansinspektionen

Sommargågator ger en levande stad

Stockholm
För andra året i rad har Stockholms stad gjort delar av Swedenborgsgatan och Skånegatan till gågator under sommaren, vilket välkomnas av många stockholmare. Under 2016 utökades sommargatorna med Rörstrandsgatan och en pop up-park i Humlegården.

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk Försäkring och Fondbolagens Förening.