Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Samordnade transporter

Karlstads kommun har nu samordnade transporter, sÄ kallad samordnad varudistribution, till nytta för bÄde miljö och ekonomi.

2011 lade Miljöpartiet i Karlstad ett politiskt initiativ om att införa sÄ kallad samordnad varudistribution, efter förebild i VÀxjö kommun. Syftet Àr att minska större transporter av material och annat som ska till, och mellan, kommunala verksamheter. Med hjÀlp av en smartare samordning Àr mÄlet att minska transporterna med upp till 50 %. Dessutom vill vi minska antalet leveranser som sker vid förskolor och skolor, dÀr det redan finns tillrÀckligt med fordon i och med lÀmning och hÀmtning av elever.

De ekonomiska fördelarna Àr att vi nu ser exakt vad saker kostar: istÀllet för att betala flera parter för olika delar, Àr det nu en transport som kör allt och dÀrmed ett samlat pris pÄ varje sak. Samordning alltsÄ. Dessutom blir arbetsmiljön för berörd personal bÀttre.

En samordningscentral har skapats, transporter upphandlats och allt blev fÀrdigt i oktober 2015. Det Àr sÀllan vi ser initiativ som gynnar miljö, ekonomi och det sociala samtidigt (minska utslÀpp, hushÄlla med resurser och förbÀttra arbetsmiljön), men hÀr Àr ett grönt framsteg.

Samordnad varudistribution ger fÀrre transporter (karlstad.se)

Publicerad: 11 nov 2015

NĂ€ra Karlstad

LED-lampor i offentlig belysning

Karlstad
Tack vare bÀttre belysning har Karlstads kommun minskat energianvÀndningen med 14 % och kostnaderna med 1,3 miljoner kronor sedan 2009.

Energieffektiviseringar i Karlstad

Karlstad
I början av mandatperioden 2006-2010 avsatte den rödgröna majoriteten 100 miljoner kronor, frÀmst inriktat pÄ energieffektivisering.

Klimatkompensation i praktiken

Karlstad
Miljöpartiet har drivit fram ett initiativ om att skapa en klimatkompensationsfond. TjÀnsteresor med bil och flyg ska klimatkompenseras och avgiften frÄn resorna ska anvÀndas till projekt som motverkar utslÀpp av vÀxthusgaser.

I samma Àmne

FörmÄnscykel för anstÀllda i Nacka

Nacka
Nacka kommun erbjuder 4000 anstÀllda en förmÄnscykel.

FossilbrÀnslefri kollektivtrafik

Kalmar lÀn
FrÄn 2017 ska all busstrafik i Kalmar lÀn vara fossilbrÀnslefri.

Ekologiskt fotavtryck ska minskas i Helsingborg

Helsingborg
Genom större kunskap om vÄr miljöpÄverkan blir det lÀttare att stÀlla om till en hÄllbar livsstil. DÀrför har Helsingborg gjort en undersökning av kommuninvÄnarnas ekologiska fotavtryck.