√Ėverraska mig!

Samordnad varudistribution

För att minska klimatpåverkan och skapa tryggare trafikmiljö vid skolor inrättar Linköpings kommun en distributionscentral för samordning av varuleveranser till kommunens olika verksamheter.

I budgeten för 2016 och 2017 satsar Linköpings kommun 1,8 miljoner för att inrätta en distributionscentral. Det är cirka 40 000 varuleveranser per år som berörs och det motsvarar varuinköp för 120 miljoner kronor. Det är framförallt inköp av livsmedel och förbrukningsmaterial som är aktuella, medan varor som köps sällan undantas.

Samordnad varudistribution till kommunens verksamheter beräknas minska klimatpåverkan med 50 till 70 procent jämfört med dagens varutransporter och det ger dessutom en tryggare trafikmiljö vid skolor och andra verksamheter. Det är samtidigt en småföretagarvänlig satsning då handelshindret med krav på transporter försvinner i kommunens upphandlingar. Det blir minskad tung trafik på vägarna i staden och för de som tar emot leveranser innebär det färre avbrott i verksamheten.

Beslutet kom till efter en överenskommelse mellan Miljöpartiet och övriga majoritetspartier i Linköpings kommun.

Publicerad: 28 okt 2015
√Ąndrad: 26 okt 2016

Nära Linköping

Solenergin byggs ut

Linköping
Linköping ökar takten för installationer av solcellsanläggningar och är den kommun i Sverige som producerar mest solel.

√Ąldreomsorgen rustas upp

Linköping
Förstärkt bemanning och ökad trygghet och kvalitet inom äldreomsorgen i Linköpings kommun.

Musikprojektet El Sistema

Linköping
Det sociala musikprojektet El Sistema startar i ännu en kommun. Nu ska unga i Linköping få chansen att ta del av den klassiska kulturen, vilket Miljöpartiet länge drivit.

Sommargågator ger en levande stad

Stockholm
För andra året i rad har Stockholms stad gjort delar av Swedenborgsgatan och Skånegatan till gågator under sommaren, vilket välkomnas av många stockholmare. Under 2016 utökades sommargatorna med Rörstrandsgatan och en pop up-park i Humlegården.

Förmånscykel för anställda i Nacka

Nacka
Nacka kommun erbjuder 4000 anställda en förmånscykel.

Fossilbränslefri kollektivtrafik

Kalmar län
Från 2017 ska all busstrafik i Kalmar län vara fossilbränslefri.