Malmös första kvartersnära återbrukscentral

Sveriges första kvartersnära återbrukscentral, ReTuren, öppnar på Lindängen i Malmö i höst.

ReTuren ska drivas av VA SYD som vill ta ett helhetsgrepp på hållbarhetsperspektivet. Förhoppningen är att projektet ska bidra till att minska nedskräpningen på området och öka kunskapen kring avfallshantering bland de boende. Byteshandel, workshops och andra arrangemang kring återbruk ska anordnas.

Foto: Steve Snodgrass (cc by 2.0)

Unik återbrukcentral flyttar in på Lindgården (malmo.se)

Publicerad: 23 nov 2015

Nära Lindgården, Malmö

Hållbar stadsutveckling i Sege Park

Malmö
Malmö stads nya skyltfönster för en hållbar stadsutveckling, området Sege Park, tar med en arkitekttävling ytterligare ett steg närmare förverkligande.

Malmö sparar energi med smart utebelysning

Malmö
Malmö byter till utebelysning som kan styras efter behov, vilket sparar mycket energi.

Giftfri vardag i Malmö

Malmö
En kemikalieplan håller på att skrivas med tydligt fokus för utfasning av farliga ämnen i barnens vardag.

Centrum för hållbart byggande

Regeringen inrättar ett centrum för hållbart byggande, som ska ha fokus på renovering med användning av mer hållbara material.

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk Försäkring och Fondbolagens Förening.

Skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror

Regeringen inför ett skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror. Då blir det billigare att reparera istället för att slänga och köpa nytt.