Malmös första cykelövergång

I november invigdes Malmös första cykelövergång, där bilar ska väja för cyklister istället för tvärtom.

Ett tydligt exempel på hur Malmö arbetar med cykeln i fokus, är att staden får sin första cykelöverfart. På cykelstråket längs Kungsgatan tvingas nu bilister att stanna för att släppa fram cyklisterna. Tidigare har det varit så kallade cykelpassager där, då alla har skyldigheter, både bilister och cyklister. Fyra cykelöverfarter ska byggas längs Kungsgatan.

Foto: Miljöpartiet de gröna i Malmö

Publicerad: 23 nov 2015

Nära Kungsgatan, Malmö

Hållbar stadsutveckling i Sege Park

Malmö
Malmö stads nya skyltfönster för en hållbar stadsutveckling, området Sege Park, tar med en arkitekttävling ytterligare ett steg närmare förverkligande.

Malmö sparar energi med smart utebelysning

Malmö
Malmö byter till utebelysning som kan styras efter behov, vilket sparar mycket energi.

Giftfri vardag i Malmö

Malmö
En kemikalieplan håller på att skrivas med tydligt fokus för utfasning av farliga ämnen i barnens vardag.

Sommargågator ger en levande stad

Stockholm
För andra året i rad har Stockholms stad gjort delar av Swedenborgsgatan och Skånegatan till gågator under sommaren, vilket välkomnas av många stockholmare. Under 2016 utökades sommargatorna med Rörstrandsgatan och en pop up-park i Humlegården.

Nytt kollektivtrafiknät i Uppsala

Ett nytt linjenät för bussar införs hösten 2017 i Uppsala.

Sammanhängande och säkert cykelstråk genom Lunds stadskärna

Lund
Lund bygger ett sammanhängande cykelstråk genom stadskärnan – en del av det hållbara stadsbygget.