Lättare att stoppa otillåtna reklamkampanjer

Genom en ny lag kan Konsumentombudsmannen (KO) direkt stoppa ett företag som bryter mot marknadsföringsreglerna, till exempel genom att driva en otillåten reklamkampanj.

Tidigare var KO tvungen att få företagets godkännande för att kampanjen skulle kunna stoppas. Ville företaget inte ge sitt godkännande var KO tvungen att ta fallet till domstol, en process som ofta kunde ta flera år. Under tiden kunde företaget fortsätta att bryta mot marknadsföringslagen. Med den nya lagen får KO starkare muskler och konsumentskyddet stärks.

KO får stärkta möjligheter till sanktioner (regeringen.se)

Publicerad: 08 nov 2016

Finansinspektionen prioriterar hållbar utveckling

Den finansiella sektorn möter en rad utmaningar och nya risker i och med klimathotet. Nu blir hållbar utveckling ett prioriterat område för Finansinspektionen

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk Försäkring och Fondbolagens Förening.

Skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror

Regeringen inför ett skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror. Då blir det billigare att reparera istället för att slänga och köpa nytt.