Landstinget stöder projekt för att stärka ungas självkänsla

Den psykiska hälsan hos unga runtom i Uppsala län behöver stärkas. Det anser landstinget, och har därför beslutat att stödja ett projekt för att stärka ungas självkänsla.

Projektet kommer att genomföras av Frisk & Fri Uppsala, som är en lokalavdelning i den ideella organisationen Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar. Föreningen verkar framför allt inom ätstörningsområdet, men är också engagerad i en nationell satsning i skolan för att förebygga psykisk ohälsa.

Under 2016 genomförde Frisk & Fri ett projekt i Uppsala kommun, där man har hållit interaktiva workshoppar vid grund- och gymnasieskolor med syftet att stärka elevernas självkänsla.

Nu har landstinget beslutat att skjuta till 200 000 kronor av landstingets folkhälsomedel till ett motsvarande projekt i länets övriga kommuner under 2017.

Foto: kheinz (CC0)

Landstinget stöder projekt för att stärka ungas självkänsla (lul.se)

Publicerad: 26 okt 2016

Nära Uppsala län

Nytt kollektivtrafiknät i Uppsala

Ett nytt linjenät för bussar införs hösten 2017 i Uppsala.

Enköpings lasarett först ut med HBTQ-certifiering

Uppsala län
2016 blev Lasarettet i Enköping först i världen med en fullständig hbtq-certifiering.

Asylsökande vuxna kan söka privat tandvård

Uppsala län
Asylsökande vuxna ska i fortsättningen även kunna få tandvård hos privata tandläkare. Det har Vårdstyrelsen i Uppsala läns landsting beslutat.

Unik satsning på E-hälsa i Skåne

Skåne län
Region Skåne har beslutat att göra en stor satsning inom e- och m-hälsoområde, det vill säga möjligheterna att använda digitala tjänster i hälso- och sjukvården.

Enköpings lasarett först ut med HBTQ-certifiering

Asylsökande vuxna kan söka privat tandvård