Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Krafttag för att minska överskuldsÀttningen

Regeringen har tagit fram en strategi som syftar till att motverka överskuldsÀttning. Strategin innehÄller förebyggande, stödjande och rehabiliterande ÄtgÀrder. För att stÀrka det förebyggande arbetet prioriteras satsningar pÄ kunskap och utbildning. Det rehabiliterande arbetet bestÄr bland annat i att underlÀtta för överskuldsatta att genomgÄ skuldsanering. Dessutom avser regeringen att vidta ÄtgÀrder om skÀrpta regler mot snabblÄneföretag och ökade sanktionsmöjligheter vid otillbörlig marknadsföring.

Foto: Henrik Ström (cc by-sa 2.0)

Regeringen vill ta krafttag mot överskuldsÀttning (regeringen.se)

Publicerad: 17 okt 2015

I samma Àmne

–

Finansinspektionen prioriterar hÄllbar utveckling

Den finansiella sektorn möter en rad utmaningar och nya risker i och med klimathotet. Nu blir hÄllbar utveckling ett prioriterat omrÄde för Finansinspektionen

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk FörsÀkring och Fondbolagens Förening.

Skatteavdrag för reparationer och underhÄll av vitvaror

Regeringen inför ett skatteavdrag för reparationer och underhÄll av vitvaror. DÄ blir det billigare att reparera istÀllet för att slÀnga och köpa nytt.