Höör får en miljöstrateg

Höörs kommun har anställt en miljöstrateg/kommunekolog som bland annat ska arbeta för en 100 % fossilfri kommun.

Under flera år saknade Höörs kommun den viktiga funktionen miljöstrateg. Tack vare ett miljöpartistiskt initiativ har nu kommunen anställt en miljöstrateg/kommunekolog som delfinansieras av Klimatsamverkan Skåne.

Det krävs en samordnande, strategisk funktion inom kommunledningen för att bevaka och driva miljöfrågor i kommunen. Kommunens nya miljöstrateg/kommunekolog kommer bland annat att arbeta för att Höörs kommun ska bli 100 procent fossilbränslefri till 2020. Beslutet att inrätta tjänsten togs av samtliga partier i kommunen efter ett initiativ av Miljöpartiet de gröna.

Foto: Susanne Nilsson (cc by-sa 2.0)

100 % fossilbränslefritt Skåne 2020 (hoor.se)

Publicerad: 22 dec 2015

Nära Höör

Höör satsar på integration av barn och unga

Höör
Integrationsarbetet är viktigare än på länge. I Höörs kommuns budget för 2016 satsas på att stimulera integration av barn och unga inom kultur- och fritidssektorn.

Unik satsning på E-hälsa i Skåne

Skåne län
Region Skåne har beslutat att göra en stor satsning inom e- och m-hälsoområde, det vill säga möjligheterna att använda digitala tjänster i hälso- och sjukvården.

Regional plattform för elever som stöttar andra elever

Skåne län
Region Skåne samverkar med Lunds universitet för att etablera en regional plattform för samverkansinlärning.

Centrum för hållbart byggande

Regeringen inrättar ett centrum för hållbart byggande, som ska ha fokus på renovering med användning av mer hållbara material.

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk Försäkring och Fondbolagens Förening.

Skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror

Regeringen inför ett skatteavdrag för reparationer och underhåll av vitvaror. Då blir det billigare att reparera istället för att slänga och köpa nytt.