Helsingborg ställer om från naturgas till biogas i stadens fastigheter

Helsingborgs stad har anslutit sig till uppropet Fossilbränslefritt Skåne 2020. Det innebär att år 2020 har staden ingen fossil energianvändning i byggnader, inget fossilt bränsle i transporter och ingen användning av fossil el.

Under 2015 använde Helsingborg cirka 5 100 000 kWh naturgas, motsvarande användes 1 200 000 kWh biogas. För att nå stadens klimatmål behöver naturgasen fasas ut.

- Vi vill så långt det är möjligt ställa om till biogas för förnybar energi i stadens energianvändning i byggnader. Detta är ett viktigt steg i arbetet att Helsingborg minskar sitt ekologiska fotavtryck, säger Marcus Friberg (MP), kommunalråd.

Blågröna Helsingborg som är majoritetssamarbetet mellan Moderaterna, Miljöpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet föreslår att stadens fastighetsnämnd får ett uppdrag av kommunfullmäktige att så långt det är möjligt upphandla biogas när gasanvändning är aktuell i stadens egna byggnader. Ett nytt gasavtal kommer att upphandlas som gäller från 1 januari 2017.

Bild: Klimatsamverkan Skåne

Helsingborg ställer om från naturgas till biogas i stadens fastigheter (xn--blgrnahelsingborg-9qb93a.se)

Publicerad: 20 juni 2016

Nära Helsingborgs stad

Miljöpremie för energisnåla hus

Helsingborg
Helsingborg inför en miljöbyggspremie för energisnåla bostadshus.

Helsingborg säkrar mötesplats för hbtq-ungdomar

Helsingborg
Helsingborg kan fortsatt erbjuda en trygg och tillgänglig mötesplats för unga hbtq-personer. Genom ett avtal mellan Helsingborgs stad och Studiefrämjandet kan verksamheten Ung HBTQ/HBG fortsätta drivas.

Ekologiskt fotavtryck ska minskas i Helsingborg

Helsingborg
Genom större kunskap om vår miljöpåverkan blir det lättare att ställa om till en hållbar livsstil. Därför har Helsingborg gjort en undersökning av kommuninvånarnas ekologiska fotavtryck.

25 miljarder till miljö och klimat – rekord i miljöbudget

Regeringen har höjt miljöbudgeten med 73 procent jämfört med när alliansen regerade.

Historisk enighet: All el ska bli förnybar!

Miljöpartiet och den gröna rörelsen har länge arbetat för 100 procent förnybar energi. Därför är vi glada att presentera en historisk överenskommelse mellan fem partier med ett tydligt mål att all svensk el ska bli förnybar!

Energieffektiviseringar i Karlstad

Karlstad
I början av mandatperioden 2006-2010 avsatte den rödgröna majoriteten 100 miljoner kronor, främst inriktat på energieffektivisering.