Helsingborg säkrar mötesplats för hbtq-ungdomar

Helsingborg kan fortsatt erbjuda en trygg och tillgänglig mötesplats för unga hbtq-personer. Genom ett avtal mellan Helsingborgs stad och Studiefrämjandet kan verksamheten Ung HBTQ/HBG fortsätta drivas.

Miljöpartiet har under flera år i opposition krävt att staden ska förbättras för hbtq-personer. Inför 2016 gav kommunfullmäktige ett uppdrag att säkra en mötesplats för hbtq-ungdomar. En plats som synliggör hbtq-personer och sprider kunskap om hbtq, normer och normkritik.

Ung HBTQ/HBG kommer att genomföra workshops, driva och utveckla sin kommunikation och sitt kontaktnät i Helsingborg, bidra med kompetens i olika lokala projekt samt fortsätta att utveckla samarbeten med en rad olika aktörer.

Huvudman för Ung HBTQ/HBG är Studiefrämjandet, som i med Fritid Helsingborg ska planera och driva verksamheten. Studiefrämjandet står för kansli i form av personal- och ekonomiansvarig och är arbetsgivare för verksamhetens personal. Helsingborgs stad bidrar med 275 000 kronor per år, personal och en lokal på mötesplats Kalifornia.

Foto:Petter Forkstam.
Miljöpartiets kommunalråd Marcus Friberg och Annika Román besöker mötesplatsen Ung HBTQ/HBG.

HBTQ-mötesplatsen blir kvar (sverigesradio.se)

Publicerad: 11 mars 2016

Nära Helsingborgs stad

Miljöpremie för energisnåla hus

Helsingborg
Helsingborg inför en miljöbyggspremie för energisnåla bostadshus.

Helsingborg ställer om från naturgas till biogas i stadens fastigheter

Helsingborg
Helsingborgs stad har anslutit sig till uppropet Fossilbränslefritt Skåne 2020. Det innebär att år 2020 har staden ingen fossil energianvändning i byggnader, inget fossilt bränsle i transporter och ingen användning av fossil el.

Ekologiskt fotavtryck ska minskas i Helsingborg

Helsingborg
Genom större kunskap om vår miljöpåverkan blir det lättare att ställa om till en hållbar livsstil. Därför har Helsingborg gjort en undersökning av kommuninvånarnas ekologiska fotavtryck.

Enköpings lasarett först ut med HBTQ-certifiering

Uppsala län
2016 blev Lasarettet i Enköping först i världen med en fullständig hbtq-certifiering.

Ny personalnämnd på plats

Skåne län
Region Skånes första personalnämnd sätter fokus på personalen, långsiktig kompetensförsörjning och regionens likarättsfrågor.

Sverige blir global HBTQ-förebild

Regeringen satsar på en genomgripande kompetenshöjning på utrikesdepartementet inklusive ambassaderna.