Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

HĂ„llbar offentlig upphandling i Trelleborg

Trelleborg ska fÄ mer hÄllbar offentlig upphandling efter utbildning för kommunanstÀllda, politiker och nÀringsliv.

Miljöpartiet i Trelleborg tog initiativ till en utbildning i hÄllbar offentlig upphandling i samverkan med nya Upphandlingsmyndigheten. Under en heldag inspirerades och informerades lokala leverantörer, politiker och tjÀnstepersoner om inköpsprocesser, strategisk offentlig upphandling och hÄllbar offentlig upphandling. Kunskapsbehovet Àr stort och en förstÄelse för möjligheterna med strategisk offentlig upphandling skapar större möjligheter för att bidra till en hÄllbar utveckling genom miljöhÀnsyn och sociala hÀnsyn i offentlig upphandling lokalt.

Utbildningsdagen var sÀrskilt lyckad dÄ den innehöll anpassade utbildnings- och informationspass för olika mÄlgrupper.

Foto: Miljöpartiet de gröna (cc by-nc-nd 2.0)

Inbjudan: Upphandlingsseminarium (anpdm.com)

Publicerad: 09 dec 2015

NĂ€ra Trelleborg

Malmös första cykelövergÄng

Malmö
I november invigdes Malmös första cykelövergÄng, dÀr bilar ska vÀja för cyklister istÀllet för tvÀrtom.

HĂ„llbar stadsutveckling i Sege Park

Malmö
Malmö stads nya skyltfönster för en hÄllbar stadsutveckling, omrÄdet Sege Park, tar med en arkitekttÀvling ytterligare ett steg nÀrmare förverkligande.

Malmö sparar energi med smart utebelysning

Malmö
Malmö byter till utebelysning som kan styras efter behov, vilket sparar mycket energi.

I samma Àmne

Centrum för hÄllbart byggande

Regeringen inrÀttar ett centrum för hÄllbart byggande, som ska ha fokus pÄ renovering med anvÀndning av mer hÄllbara material.

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk FörsÀkring och Fondbolagens Förening.

Skatteavdrag för reparationer och underhÄll av vitvaror

Regeringen inför ett skatteavdrag för reparationer och underhÄll av vitvaror. DÄ blir det billigare att reparera istÀllet för att slÀnga och köpa nytt.