Giftfria miljöer för våra barn

Regeringen satsar på sanering av förorenade områden och förstärker arbetet med att få bort farliga ämnen.

Våra barn ska inte behöva utsättas för farliga miljögifter i sin vardag. Regeringen avsätter mer pengar till Kemikalieinspektionen för att skydda barn och ungas hälsa, och satsar extra på att sanera förorenade områden.

En viktig del i att åstadkomma en giftfri vardag är att byta ut skadliga ämnen mot säkra motsvarigheter. Regeringen har därför tagit initiativ till ett Centrum för substitution, som ska hjälpa företag att hitta bra alternativ. På så vis kan vi öka takten i att byta ut giftiga ämnen mot hållbara kemiska produkter, eller till och med mot metoder som inte bygger på kemi. Dessutom gör regeringen ett särskilt arbete med att få bort farliga PFAS-ämnen, som används i en rad produkter som kläder och bekämpningsmedel, förpackningar och brandskum.

Foto: Philippe Put (CC by 2.0)

Farliga kemikalier ska bort från barnens miljö (regeringen.se)

Publicerad: 17 okt 2015
Ändrad: 03 nov 2016

Sveriges Miljöbästa kommun

Västerås
Aktuell Hållbarhet har idag presenterat 2016 års miljörankning av Sveriges kommuner, etta ligger Västerås, där MP är med och styr för tredje mandatperioden i rad.

Region Gävleborg går med i Sveriges Ekokommuner

Gävleborgs län
Region Gävleborg går med i Sveriges Ekokommuner. Miljöpartiet har drivit att Gävleborg ska gå med i Sveriges Ekokommuner sedan 2013 – ett förslag som nu blir verklighet.

Göteborg stoppar inköp av produkter med mikroplast

Göteborg
Göteborgs stad sätter stopp för inköp av mikroplaster. Rödgrönrosa styret ger en signal att det måste bli ett slut på användandet av mikroplaster, efter ett beslut i kommunfullmäktige.