Giftfria förskolor på Gotland

I november 2015 togs beslut om att göra de gotländska förskolorna fria från gift. Gamla plastleksaker och elektronik har rensats bort och kemikalier har bannlysts.

Miljöpartiet på Gotland har länge drivit frågan om giftfria förskolor. Partiet har tagit initiativ liksom legat på för att en konkret handlingsplan skulle komma på plats. Nu finns en handlingsplan med tydliga datum och direktiv. Redan den 1 januari 2016 skulle all elektronik, alla kemikalier och alla plastleksaker som innehöll ftalater vara bortrensade och under närmsta åren ska gamla möbler och madrasser bort.

Handlingsplanen gäller förskolorna innemiljöer och i nästa steg ska utemiljöerna rensas från gift. Miljöpartiets mål är att arbetet sedan ska föras vidare till de gotländska skolorna.

Kontakt: Lisbeth Bokelund, lisbeth.bokelund@mp.se

Bild: Linnea Nilsson (CC BY-NC)

Giftfri förskola - region Gotland (gotland.se)

Publicerad: 13 juni 2016

Nära Gotland

Våtmarker kring dricksvattentäkter

Gotlands län
Vattenbristen på Gotland är akut. Ett återskapande av våtmarker i närheten av drickvattentäkter är ett viktigt steg och nu inleds arbetet i samarbete med myndigheten SGU.

Färre tonårsaborter på Gotland

Gotlands län
Gotland har länge legat högt vad det gäller tonårsaborter. Under de senaste åren har trenden vänt och antalet minskat kraftigt från 48 till 30 per år.

Mer vegetarisk mat i skolorna

Gotlands län
Sedan fyra år serveras mer vegetarisk mat i de gotländska skolorna. Minst en dag varannan vecka måste eleverna bjudas på en helvegetarisk måltid.

Insatser för bättre läsning

Regeringen gör ett stort antal investeringar och reformer för att förbättra läsförståelsen och främja läslusten i hela landet inom ramen för paraplyet ”Hela Sverige läser med barnen”.

Fler vägar in i läraryrket

Flera insatser görs för att skapa fler vägar in läraryrket. En utbyggnad av lärar- och förskollärarutbildningarna behövs då intresset för att läsa till lärare och förskollärare har ökat kraftigt.

På väg mot giftfria vardagsmiljöer för barn

Lund
Genom kemikalieinventering och utbildning av personal skapas giftfri vardagsmiljö för barnen i Lund.