Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Fler jobb och företag i samarbete med idéburna sektorn

Region SkÄne samverkar med idéburna sektorn för att fler svensk-somalier ska fÄ ett arbete eller starta företag.

För Miljöpartiet Àr det viktigt att alla mÀnniskor ges möjligheten att uppnÄ sina ambitioner pÄ arbetsmarknaden. Det Àr dÀrför bekymmersamt att Region SkÄne har en relativt hög arbetslöshet som dessutom Àr ojÀmnt fördelad mellan olika grupper. Bland svensk-somalierna Àr arbetslösheten större och egenföretagandet lÀgre. DÀrför Àr det angelÀget att hitta nya metoder för att stötta den somaliska gruppen.

Styret i regionala utvecklingsnÀmnden i Region SkÄne har tagit frÄgan pÄ allvar och beviljat medel till ett projekt som bedrivs i samverkan med den idéburna sektorn och som mer Àn 20 somaliska föreningar har stÀllt sig bakom. Tanken Àr att somalier som etablerat sig i samhÀllet ska stötta andra med samma bakgrund. Modellen för detta arbete Àr bland annat inspirerad av en verksamhet i Minneapolis i USA som har rönt stor framgÄng.

Genom att lÄta den idéburna sektorn fÄ en större roll för integrationen sÄ kan fler somalier fÄ ett arbete eller starta företag. Miljöpartiet tror pÄ den idéburna sektorn och förhoppningsvis sÄ kan goda resultat göra att detta arbetssÀtt sprids till andra grupper runt om i Sverige.

Projektets hemsida: http://www.somalicentre.se

Beslutsunderlag frÄn regionala utvecklingsnÀmnden. (skane.se)

Publicerad: 23 nov 2015

NÀra SkÄne

Unik satsning pÄ E-hÀlsa i SkÄne

SkÄne lÀn
Region SkÄne har beslutat att göra en stor satsning inom e- och m-hÀlsoomrÄde, det vill sÀga möjligheterna att anvÀnda digitala tjÀnster i hÀlso- och sjukvÄrden.

Regional plattform för elever som stöttar andra elever

SkÄne lÀn
Region SkÄne samverkar med Lunds universitet för att etablera en regional plattform för samverkansinlÀrning.

Tank/laddstationer för hÄllbara drivmedel mellan Oslo och Hamburg

SkÄne lÀn
Det grönröda styret i Region SkÄne har beslutat att regionen ska leda ett projekt för att möjliggöra hÄllbara transporter hela vÀgen frÄn Oslo till Hamburg.

I samma Àmne

SommargÄgator ger en levande stad

Stockholm
För andra Äret i rad har Stockholms stad gjort delar av Swedenborgsgatan och SkÄnegatan till gÄgator under sommaren, vilket vÀlkomnas av mÄnga stockholmare. Under 2016 utökades sommargatorna med Rörstrandsgatan och en pop up-park i HumlegÄrden.

Fiber till alla i SkÄne och Blekinge

Akershus
Region SkÄne investerar för att öka tillgÄngen till snabbt bredband för hushÄll och företag - en viktig frÄga för nÀringsliv, demokrati, landsbygdsutveckling och offentlig service.

Kortare vÀg till jobb för utomeuropeiskt utbildade lÀkare och sjuksköterskor

Akershus
Region SkÄne vill korta steget frÄn nyanlÀnd till nyanstÀlld. Som ett steg i detta utökas och breddas snabbspÄret till jobb för utomeuropeiskt utbildade lÀkare och sjuksköterskor.