Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Energieffektiviseringar i Karlstad

I början av mandatperioden 2006-2010 avsatte den rödgröna majoriteten 100 miljoner kronor, frÀmst inriktat pÄ energieffektivisering.

För att uppnÄ mÄl om minskade utslÀpp har det hÀr projektet varit viktigt och fick dÀrför sammanlagt 103 miljoner kronor mellan 2008-2011, Ären dÄ projektet verkstÀlldes. Av kommunens 470 000 kvadratmeter byggnadsarea omfattades hela 330 000 kvadratmeter. PÄ drygt tio Är skulle kostnaden tjÀnas in genom minskade kostnader.

För att uppnÄ mÄlet om minskade utslÀpp i den egna verksamheten mellan 2008-2015 krÀvdes 4002 ton mindre utslÀpp Ärligen. Energieffektivisering och utfasning av olja minskade utslÀppen med 1930 ton Ärligen bara frÄn fastigheterna.

EnergianvÀndningen inom VA-fastigheter minskade med 1000 MW per Är (cirka 50 % av totalen) och i fastigheterna blev minskningen 6000 MW (16 % av totalen).

Totalt har projektet inneburit en besparing pÄ 8,1 miljoner kronor Ärligen. Inte riktigt lika mycket som tanken var, men nÀra.

Hur gick det med energieffektiviseringen? (mpkarlstad.wordpress.com)

Publicerad: 13 juni 2016

NĂ€ra Karlstad

LED-lampor i offentlig belysning

Karlstad
Tack vare bÀttre belysning har Karlstads kommun minskat energianvÀndningen med 14 % och kostnaderna med 1,3 miljoner kronor sedan 2009.

Klimatkompensation i praktiken

Karlstad
Miljöpartiet har drivit fram ett initiativ om att skapa en klimatkompensationsfond. TjÀnsteresor med bil och flyg ska klimatkompenseras och avgiften frÄn resorna ska anvÀndas till projekt som motverkar utslÀpp av vÀxthusgaser.

Samordnade transporter

Karlstad
Karlstads kommun har nu samordnade transporter, sÄ kallad samordnad varudistribution, till nytta för bÄde miljö och ekonomi.

I samma Àmne

VÀsterÄs sÀger nej till fossila investeringar

VÀsterÄs
I juni 2015 antog VÀsterÄs en ny finanspolicy som innebÀr att kommunen ska sluta placera pengar i den fossila industrin.

Finansinspektionen prioriterar hÄllbar utveckling

Den finansiella sektorn möter en rad utmaningar och nya risker i och med klimathotet. Nu blir hÄllbar utveckling ett prioriterat omrÄde för Finansinspektionen

Genom dialog med branschen har regeringen drivit igenom en branschstandard för koldioxidredovisning med Svensk FörsÀkring och Fondbolagens Förening.