Grön politik gör skillnad, och det görs hela tiden nya gröna framsteg. HÀr kan du rösta pÄ dina favoriter bland gröna framsteg nÀra dig, i Sverige eller i vÀrlden.

Avgift för gatuparkering i centrala Nacka

I centrala Nacka har det varit möjligt att parkera gratis pÄ kommunens gator. SÄ Àr nu inte lÀngre fallet.

Miljöpartiet i Nacka tycker att bilen tar alldeles för stor plats i stadsmiljön. Att införa avgiftsbelagd gatuparkering i centrala Nacka Àr nÄgot vi kÀmpat lÀnge för och bland annat haft med i vÄr budget varje Är. Inför Ärets budget kan vi dock styrka det kravet eftersom kommunen nu beslutat sig för att införa avgifter för att gatuparkera.

NÀr Nacka ska vÀxa under kommande Är med tusentals bostÀder och arbetsplatser sÄ behöver vi bli en modern stad. Vi fortsÀtter nu att kÀmpa för en lÀgre och flexibel parkeringsnorm nÀr kommunen förtÀtas. Avgiftsbelagd gatuparkering Àr ett steg pÄ vÀgen.

Foto: GLady (CC0, Public Domain)

Publicerad: 05 nov 2015

NĂ€ra Nacka

FörmÄnscykel för anstÀllda i Nacka

Nacka
Nacka kommun erbjuder 4000 anstÀllda en förmÄnscykel.

Fler bostÀder för nyanlÀnda i Nacka

Nacka
Idag beslutades om att ta bort parkeringsplatser för bilar och bygga bostÀder för nyanlÀnda istÀllet.

Matlagning pÄ plats i skolorna

Nacka
I Nacka kommun ska alla skolor laga mat pÄ plats istÀllet för att maten tillagas pÄ annat hÄll och fraktas till skolan.

I samma Àmne

Sandviken bygger vÀtgasmack

Sandviken
Sandviken satsar pÄ grön vÀtgasdrift.

FossilbrÀnslefritt Botkyrka

Botkyrka
Botkyrkas kommunala organisation klarar sig nu utan fossila brÀnslen.

Malmö vÀnder trafikmaktsordningen

Malmö
Malmö stad har fattat beslut om att prioritera gÄng, cykel, kollektivtrafik och sist bil i en plan för trafikstrategier för hÄllbar stadsutveckling.